הפחתת המעמ על דירות מקבלן – מרס 2014

יאיר לפיד, פוליטיקאי או לא, מדבר הפעם מהלב. "מחירי הדיור לא עלו סתם – זו הייתה שיטה שבה כולם הרוויחו חוץ מהצעירים" כך הוא טוען ללא מצמוץ בעיניו. ולמען האמת – צודק! האם אנחנו בדרך לשינוי – מרס 2014…

דירה ללא מעמ

הפחתת המע"מ על דירות מקבלן – מרס 2014

שר האוצר יאיר לפיד טוען כי מחירי הדירות לא עלו סתם, כי מדובר בשיטה בא כולם הרוויחו מלבד הצעירים שלא היה באפשרותם להציג הון עצמי מספיק גבוה

יאיר לפיד, פוליטיקאי או לא, מדבר הפעם מהלב. "מחירי הדיור לא עלו סתם – זו הייתה שיטה שבה כולם הרוויחו חוץ מהצעירים" כך הוא טוען ללא מצמוץ בעיניו. ולמען האמת – צודק! האם אנחנו בדרך לשינוי – מרס 2014…

עוד טוען לפיד כי למרות כל אלו שחושבים כי התוכנית היא סוג של אפליה, אומר השר: "הצעירים החרדים כלולים בתוכנית הזו, כל מה שהם צריכים לעשות הוא להתגייס לצבא או לשירות אזרחי כמו כל אזרח ישראלי אחר בגילם".

לפיד טוען בחריפות ובביטחון כי מחירי הדירות עומדים לרדד. על זה בהחלט ניתן לחלוק, אבל אין ספק כי אכלוסיה מסוימת, תהנה מהפחתה של מחירים על דירות חדשות מקבלן. ועל זה נאמר: "עדיף ציפור אחת ביד מאשר שניים על העץ".

לפיד מתייחס לביקורות על תכנית הפחתת המע"מ ופנה לכל המבקרים ואמר כי: "זה בסדר גמור, מפני שהורדת המע"מ לא מיועדת לכלכלנים, פוליטיקאים ואינטרסנטים, היא מיועדת לצעירים ממעמד הביניים, ששירתו בצבא, שמנסים להקים תא משפחתי – ולא חשוב מאיזה סוג, להט"בי, חד הורי.

לכולם מגיעות אותן זכויות – והצעירים האלה יודעים עכשיו שלמדינה אכפת מהם והיא באמת מוכנה להפסיד כסף, ומחירי הדיור באמת ירדו.

והם יודעים גם עוד דבר: שכלכלנים, פוליטיקאים ואינטרסנטים מכל מני סוגים הביאו לזה שמשנת 2009 עד שנת 2013, מחירי הדיור עלו ב-64%. זו לא עליית מחירים, זו לא התייקרות, זו שיטה. זו שיטה שבה כולם הרוויחו כסף – המדינה, היזמים, הקבלנים, רוכשי דירות ההשקעה – אבל היה לשיטה הזו גם מחיר. והמחיר הוא שדור שלם קרס לנגד עינינו. ולזה אנחנו לא ניתן לקרות".

לפיד מודע לכך כי התוכנית תגרום למדינה לא מעט כסף, עם זאת, טוען לפיד כי המדינה היא האנשים, האזרחים שגרים בה ובשביל זה שווה להפסיד כסף. ואם לצטט את אדוני השר: "כי כשאנחנו אומרים שהקרקעות שייכות למדינה, אולי כדאי שנזכר מי זו בדיוק המדינה.

המדינה היא לא הפוליטיקאים שלה, ולא אנשים שקונים חמש דירות בבוקר אחד, ולא גיליון אקסל עם טורי רווח והפסד. המדינה היא האנשים שחיים בה, שמשרתים בצבא, שעובדים קשה, שמשלמים מיסים ורוצים לבנות בה את עתידם.

הם המרכז, הם המוקד, הם העבודה שלנו, בגללם ובשבילם הלכנו לבחירות. כשמדברים על סדר עדיפויות לאומי, הם אלה שעומדים בראש. על זה הייתה המחאה החברתית, על זה היו הבחירות, זה הקו שאנחנו מובילים בכל נושא: שהגיע הזמן להפוך אותם למרכז הקיום שלנו".

 

תכנית טובה או לא, את זה ימים יגידו. מה שבטוח זה, ששינוי אמיתי ויציאה ממשברים כרוכים בהחלטות אמיצות וקשות. לכל דבר יש מחיר. תמיד יהיו מתנגדים, תמיד יש מי שנפגע – "במלחמה כמו במלחמה…". ויאיר לפיד בראש הצוות יוצא למלחמה מתוך מחויבות ומתוך מקום לתת "אור" לכל אותו הדור שקרוב לאבד תקווה בכל המשתמע להשגת דירת מגורים במדינת ישראל.

אני רחוק מלהיות פוליטיקאי ולהבין את הלך הדברים בצורה מעמיקה למדי, אך אני כן רואה רצון לשנות וצעד אמיץ. אני לא בטוח שהוזלת מחירי הדירות הוא פתרון לטווח ארוך, בטח לא בהפחתת המע"מ לאוכלוסייה מסוימת ובנכסים מסוימים. אבל אם זה ייתן קצת אוויר ומקום להתחלה של שינוי אמתי אז התוכנית תעשה את שלה.

בברכה,
מוטי שמואלביץ

עמודים בפורטל המשכנתאות של מוטי שמואלביץ שכדאי לכם לבקר:

מחשבון משכנתא, מחשבון פוטנציאל מחזור משכנתא בלחיצת כפתור, ריביות משכנתא עדכניות

רוצים לשמוע עוד? הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו ונעדכן אתכם בכל מה שמעניין

    מאמרים נוספים בנושא בנק ישראל - רפורמות ועדכונים

    מיחזור משכנתה

    הנחיות חדשות לשיפור הליך מחזור משכנתא

    מוטי שמואלביץ'|19.07.2023

    בנק ישראל מפרסם היום, 19/07/2023 עדכון לנב"ת 451 (ניהול בנק תקין - הלוואות לדיור) הכולל הנחיות חדשות המקלות על הליך מחזור משכנתא המקלות על ציבור…

    קרא עוד
    השוואה בין ריביות

    השוואת ריביות בין הבנקים, בנק ישראל חושף עוד מידע לציבור

    מוטי שמואלביץ'|05.07.2023

    בנק ישראל מוציא היום, 05-07-2023, הודעה לעיתונות על פרסו שיעורי ריבית בבנקים על הלוואות משכנתא לדיור. אז כמה זה יעיל, מה ניתן להפיק מהנתונים? וכיצד…

    קרא עוד
    בנק ישראל - רפורמה במשכנתא

    רפורמת בנק ישראל על המשכנתא

    מוטי שמואלביץ'|10.08.2022

    בנק ישראל ממשיך בשלו, עוד ועוד רפורמות ושינויים רגולטורים המשפיעים באופן ישיר על הבנקים ונוטלי המשכנתאות. אז מה הפעם?  

    קרא עוד
    ריבית בנק ישראל 05-07-22

    בנק ישראל מעלה את הריבית והפעם ברמה של 0.5%

    מוטי שמואלביץ'|04.07.2022

    בנק ישראל מעלה את הריבית בפעם השלישית ברציפות, הפעם העלייה חדה יותר, 0.5%. ריבית בנק ישראל תעמוד מיום חמישי הקרוב על רמה של 1.25% וריבית…

    קרא עוד