משכנתא או שכירות – מה עדיף?

כל כך הרבה שיחות, "ויכוחים", טענות וחוות דעת שמעתי על השאלה החוזרת על עצמה כל כך הרבה פעמים, "מה עדיף לגור בשכירות או לקחת הלוואת משכנתא חדשה"?

דירה ללא מעמ

משכנתא חדשה או שכירות? מה יותר משתלם לנו?

כל כך הרבה שיחות, "ויכוחים", טענות וחוות דעת שמעתי על השאלה החוזרת על עצמה כל כך הרבה פעמים, "מה עדיף לגור בשכירות או לקחת הלוואת משכנתא חדשה"?

באו לשנייה אחת נעשה סדר בדברים, מה שנכון עבורי לא בטוח נכון עבור מישהו אחר, ומה שטוב בשבילי לא בטוח טוב עבור מישהו אחר. הבחירה בין שכירות לרכישה ולקיחת משכנתא חדשה היא מאוד אינדבידואלי לכל אדם ואדם.

אנשים המעדיפים את אופציית השכירות, מתבססים בעיקר על הטענה שהתחייבות להלוות המשכנתא ארוכת טווח, מסוכנת מדיי, ריבית ההלוואה שערורייתית וכי ההון העצמי המושקע בדירה עלול להוריד באופן ממשי את רמת חייהם, ועוד מספר טענות נפוצות אשר צצות מכמה כיוונים… כמובן שטענתם נכונה.

לעומתם יש אנשים הטוענים שתשלום בעבור דירה שכורה הוא בזבוז כסף ויוצר אי-יציבות בשל מעברי דירה רבים, הסכום אשר משלמים על דירה שכורה בכל מקרה מכסה את הלוואת המשכנתא, בסוף התקופה נשארים עם נכס בבעלות, וגם כאן עוד מספר טענות שצצות כל הזמן. הם מעדיפים לחיות בצמצום כלכלי מסוים(לא בטוח כלל) ולא לנדוד ממקום למקום, כמובן שגם בטענה זו יש צדק וגם היא נכונה.

ואני טוען כך, כולם צודקים, כולם חכמים, וכולנו יודעים את התורה! אבל הבחירה היא מאוד אינדבידואלי, יכול להיות שלאדם אחד השכירות היא הבחירה המתאימה ולאדם אחר אופציית הרכישה. הבחירה נקבעת לפי מספר פרמטרים ברורים ביותר:

אופי האדם, מצב כלכלי, נתוני ריביות שוק, הון עצמי\אחוזי מימון, סטאטוס משפחתי, מהי המטרה בזמן הנתון? מצב שוק הנדל"ן. ועוד כמה פרמטרים שיכולים להיות רלוונטיים עבור חלק מאתנו יותר או פחות. הבעיה היותר רצינית מתחילה כאשר ה"ויכוח" הוא בין בני זוג, האחד דעתו שכירות והאחר דעתו רכישת נכס. מה עושים?

או קיי, דבר ראשון חשוב שנזכור שה"ויכוח" לא יביא אותנו לשום מקום בריא. ועלינו לזכור דבר אחד, המטרה של שני בני הזוג ברורה, והיא: שיהיה לנו בתור משפחה טוב יותר. אם זו לא המטרה אז זו כבר בעיה אחרת. אבל נצא מנקודת הנחה שזו המטרה, אז עלינו לזכור שלושה דברים חשובים ביותר:

נכס לא קונים בכל מחיר, לא טוב לגור כל החיים בשכירות, לעולם לא שווה לריב בשל חלוקות בנושה זה! לכל דבר יש זמן, רכישת נכס למשפחה היא מצרך חשוב ושלום הבית הוא הדבר החשוב ביותר.

הפתרון שלי הוא כזה, חשוב לשמוע דעות שונות ולהיות ערים לכל מיני מצבים. אבל, את ההחלטה לרכוש נכס או לגור בשכירות תנסו לקבל בינכם בלב שלם ככל שניתן מתוך אינטרס משותף. וזכרו, נכס תמיד ניתן לרכוש, נכס תמיד ניתן למכור. הדבר החשוב ביותר היא לקבל החלטה מתוך בניית תכנית אסטרטגית ידועה מראש.

בהצלחה לכולם….. מוטי שמואלביץ – יועץ משכנתאות מומחה.

עמודים בפורטל המשכנתאות של מוטי שמואלביץ שכדאי לכם לבקר:

מחשבון משכנתא, מחשבון פוטנציאל מחזור משכנתא בלחיצת כפתור, ריביות משכנתא עדכניות

רוצים לשמוע עוד? הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו ונעדכן אתכם בכל מה שמעניין

    מאמרים נוספים בנושא יועץ משכנתאות

    אסטרטגיה לבניית תמהיל 11-22

    ריביות ואסטרטגיה לבניית תמהיל משכנתא בימינו

    מוטי שמואלביץ'|11.11.2022

    כן קל"צ, לא קל"צ, כן מדד, לא מדד, משתנות או קבועות, פריים, מק"מ וכל הסלט הזה שלא נגמר. החלטתי לעשות סדר! באו נדבר על זה,…

    קרא עוד
    בנק ישראל - רפורמה במשכנתא

    רפורמת בנק ישראל על המשכנתא

    מוטי שמואלביץ'|10.08.2022

    בנק ישראל ממשיך בשלו, עוד ועוד רפורמות ושינויים רגולטורים המשפיעים באופן ישיר על הבנקים ונוטלי המשכנתאות. אז מה הפעם?  

    קרא עוד
    מימון ישיר

    משכנתא במימון חוץ בנקאי עד 90% מימון

    מוטי שמואלביץ'|03.08.2022

    משכנתא חוץ בנקאי עד 90% מימון לדירה יחידה והשקעה. מה מחיר הכסף שנשלם, המוצרים הנלווים, לאיזה תקופות ניתן לקחת ועוד.

    קרא עוד
    ריבית בנק ישראל 05-07-22

    בנק ישראל מעלה את הריבית והפעם ברמה של 0.5%

    מוטי שמואלביץ'|04.07.2022

    בנק ישראל מעלה את הריבית בפעם השלישית ברציפות, הפעם העלייה חדה יותר, 0.5%. ריבית בנק ישראל תעמוד מיום חמישי הקרוב על רמה של 1.25% וריבית…

    קרא עוד